|
||||||||
|
Dit is het derde album van gitarist Reinier Baas en altsaxofonist Ben van Gelder, de titel is ontleent aan een toespraak uit 2005 van de Amerikaanse schrijver David Foster Wallace (1962 – 2008). Hierin verklaart hij de relativiteit en objectiviteit van onze interpretaties. Hij gebruikt hiervoor de volgende parabel : “Er zwemmen twee jonge vissen en ze komen toevallig een oudere vis tegen die de andere kant op zwemt, naar hen knikt en zegt Goede morgen jongens. Hoe is het water ? De twee jonge vissen zwemmen een stukje verder en uiteindelijk kijkt één van hen naar de ander en zegt Wat is in godsnaam water ? De toespraak gaat erover dat elk moment doordrongen is van dezelfde krachten die de sterren hebben aangestoken . Reinier (39) en Ben (36) zijn ondanks hun jonge leeftijd inmiddels al gelouterde jazz artiesten in de Nederlandse jazzwereld. Ze hebben veel met elkaar gemeen, ze komen uit een muzikale familie, zijn met een 10 afgestudeerd aan het conservatorium van Amsterdam, studeerden beiden in New York, en zijn behalve musicus ook componist en bandleider. Ze hebben hun eigen platenlabel: Do You Mind ? Records om zoveel mogelijk alles in eigen hand te kunnen houden. Het album gaat van start met het titelnummer “This is water” geschreven door beide musici, het is een ijzersterke binnenkomer en een van de hoogtepunten op het album, zwoele romantische saxofoonklanken met serene gitaar akkoorden. “Skull-Sized Kingdoms” van Reinier Baas is de volgende compositie waarin de klank van altsaxofoon en gitaar in elkaar overvloeien als een ware synthese. In “Freeze” horen we voor de eerste keer de Amerikaanse meesterdrummer Jeff Ballard (61) die speelde met Brad Mehldau, Mark Turner, Chick Corea e.v.a. “Brother’s Keeper (For Gideon) is opgedragen aan de broer van Ben , pianist Gideon van Gelder, een liefdevolle bijdrage met veel fraaie interactie tussen gitaar en sax. In “Miniatures” horen we pianist Cory Smith die zowel thuis is in de klassieke muziek als in de avant garde jazz (Anthony Braxton). De samenwerking met het duo Baas en van Gelder verloopt zonder frictie. Ze voegt wel de nodige spanning toe aan de muziek van het duo. In de compositie “Love and Strife” van Ben horen we nog twee gasten, namelijk de Poolse pianiste Marta Warelis en de vermaarde drummer Han Bennink. Zoals gewoonlijk met Bennink vliegt het hier alle kanten op met donkere piano akkoorden en verrassende erupties op het drumstel. Het album wordt afgesloten met het nummer “Harmonious ” waarin we Ben horen op een harmonium, waarschijnlijk stond het ding in de studio en wilde Ben een stukje spelen, leuk maar niet op dit fraaie album, gelukkig staat dit aan het einde. Jan van Leersum
|